De pilaren van de Hadj (arkan al-Hajj) zijn de essentiële handelingen die onmisbaar zijn voor de geldigheid van de bedevaart. Zonder het verrichten van deze handelingen wordt de Hadj niet als geldig beschouwd. Hieronder worden de pilaren van de Hadj uitgelegd:
1. Ihraam (Staat van rituele toewijding)
- Betekenis: Ihraam is de intentie (niyyah) om de Hadj te verrichten en het binnengaan in een staat van rituele toewijding.
- Hoe wordt het uitgevoerd?
- De pelgrim doet dit door zich bij een van de Miqaat (grenzen) in ihraam te kleden. Voor mannen betekent dit het dragen van twee witte, ongenaaide doeken; voor vrouwen is het dragen van gewone maar ingetogen kleding toegestaan, zolang het aan islamitische voorschriften voldoet.
- De pelgrim spreekt vervolgens de intentie uit:
Labbaik Allahumma Hajjan (“Hier ben ik, o Allah, klaar om de Hadj te verrichten”).
- Belang: Het is de eerste en meest fundamentele stap van de Hadj. Zonder de intentie en de rituele staat is de Hadj ongeldig.
2. Wuquf bij Arafah (Verblijf in Arafah)
- Betekenis: Wuquf betekent “stil blijven staan” of “verblijf”. Dit vindt plaats op de vlakte van Arafah, een van de heiligste locaties van de Hadj.
- Wanneer: Op de 9e dag van Dzoel-Hiddjah, van het middaggebed tot zonsondergang.
- Hoe wordt het uitgevoerd?
- De pelgrims verzamelen zich op de vlakte van Arafah, waar ze bidden, smeekbeden verrichten, en vergeving vragen aan Allah.
- De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei:
“De Hadj is Arafah.”
- Belang: Wuquf bij Arafah is de belangrijkste pilaar van de Hadj. Als een pelgrim dit mist, wordt de gehele Hadj ongeldig.
3. Tawaf al-Ifadah (Het cirkelen om de Ka‘bah)
- Betekenis: Tawaf betekent “cirkelen” en al-Ifadah verwijst naar het moment waarop de pelgrims naar Mekka terugkeren na Arafah.
- Hoe wordt het uitgevoerd?
- De pelgrim loopt zevenmaal tegen de klok in rondom de Ka‘bah. Dit moet met een zuivere intentie en met volledige toewijding worden gedaan.
- Het is aanbevolen om te starten bij de Zwarte Steen (Al-Hajar al-Aswad) en deze, indien mogelijk, te kussen of aan te raken.
- Belang: Tawaf al-Ifadah is een essentiële handeling die de overgang markeert naar de afronding van de Hadj-rituelen.
4. Sa’i tussen Safa en Marwah
- Betekenis: Sa’i is het lopen of rennen tussen de heuvels van Safa en Marwah, ter herdenking van Hajar (de vrouw van de profeet Ibrahim) die wanhopig water zocht voor haar zoon Isma‘iel.
- Hoe wordt het uitgevoerd?
- De pelgrim loopt zeven keer heen en weer tussen de heuvels.
- Dit gebeurt binnen de grenzen van de moskee van Al-Haram.
- Belang: Het is een verplicht onderdeel van de Hadj en symboliseert vertrouwen en toewijding aan Allah.
5. Het Haren Korten of Scheren (bij de Shafi-i wetschool) (Halq of Taqsir)
- Betekenis: Het scheren van het hoofd (halq) of het korten van het haar (taqsir) is een symbool van nederigheid en toewijding aan Allah.
- Hoe wordt het uitgevoerd?
- Mannen kunnen ervoor kiezen om hun hoofd volledig te scheren of hun haar in te korten.
- Voor vrouwen is het verplicht om een kleine hoeveelheid haar (ongeveer een vingerkootje) te knippen.
- Belang: Dit markeert het einde van de staat van ihraam en symboliseert een nieuw begin.
Samenvatting van de Pilaren
De pilaren van de Hadj zijn:
- Ihraam – De staat van rituele toewijding.
- Wuquf bij Arafah – Het verblijf op de vlakte van Arafah.
- Tawaf al-Ifadah – Het cirkelen rondom de Ka‘bah.
- Sa’i – Het lopen tussen Safa en Marwah.
- Halq of Taqsir (bij de Shafi-i wetschool) – Het scheren of korten van het haar.
Het niet correct uitvoeren van een van deze handelingen maakt de Hadj ongeldig. Deze pilaren benadrukken het spirituele, fysieke en symbolische karakter van de Hadj als een daad van overgave en toewijding aan Allah.
© 2024, Stichting Discover Islam | KvK: 56337949 | info@discoverislam.nl