Ibrâhîm (vrede zij met hem) roept de Hajj uit

Allah, alle lof en glorie zij Hem, vroeg de Profeet Ibrâhîm (Abraham, vrede zij met hem) om de Hajj aan de mensheid te verkondigen. De Almachtige zegt:

{“En verkondig aan de mensen de Hajj (bedevaart). Zij zullen te voet naar je toe komen en op elke magere kameel, zij zullen komen van elke diepe en verre bergweg (om Hajj te verrichten).”} (Al-Hajj, 22:27)

Ibrâhîm (vrede zij met hem) stond in het midden van dit dorre woestenij, waar geen water, geen plant en niemand te horen was. Toch verkondigde hij de Hajj uit gehoorzaamheid aan Allah, alle lof en glorie zij Hem, Die hem zei: “Jouw plicht is de verkondiging, en de onze is de verspreiding.”

Door de oneindige kracht van Allah bereikte deze oproep de oren van allen die voorbestemd waren om deze verheven plicht uit te voeren, van de tijd van Ibrâhîm tot de Dag der Opstanding. Ze hoorden de oproep van onze vader Ibrâhîm (vrede zij met hem) terwijl ze nog in de lendenen van hun voorouders waren en antwoordden Hem.

Allah, alle lof en glorie zij Hem, koos Zijn Heilige Huis om de Qiblah [richting waarin men het gebed verricht] van de gelovigen te zijn, die vijf keer per dag in hun gebeden naar dit Huis richten. Zo wilde Allah dat het hart van de gelovige altijd verbonden zou blijven met het Heilige Huis, zelfs wanneer hij ver weg is, totdat hij de verplichte plicht van Hajj uitvoert, waardoor de zegen van het geloof in Allah volledig wordt afgerond.

Het is alsof Allah elke moslim psychologisch voorbereidt om de Hajj uit te voeren, nog jaren voordat hij het daadwerkelijk doet. Een man kan sterven zonder op bedevaart te gaan, maar zijn hart blijft nauw verbonden met het Heilige Huis, dat hij vijf keer per dag aanbidt.

Hajj is een verplichte plicht waarvan de vervulling afhankelijk is van vele aspecten van het leven; het vereist inspanning, energie en hulp van Allah door ons kracht, vermogen en gezondheid te geven. Het vereist ook actie, omdat de mens harder moet werken om hetgene te verdienen dat boven zijn dagelijkse benodigdheden uitgaat, zodat hij de kosten van Hajj kan sparen. Als hij alleen hard genoeg werkte om in zijn dagelijks onderhoud te voorzien, zou hij niets sparen voor de Hajj. Daarom vraagt de gelovige Allah om werkvermogen, zodat hij zichzelf en zijn familie kan onderhouden, en tegelijkertijd de kosten van zijn Hajj kan dekken.

Al deze regelingen met betrekking tot gezondheid, werk of energie bieden meer dan alleen de werkelijke behoefte; ze zijn zeker zegeningen van Allah. Wanneer je gezegend bent met zulke genade, zou je Allah moeten danken door te zeggen: “Hier ben ik tot Uw dienst, O Allah, hier ben ik. Alleen U is Alle Lof en Alle Zegen, en alleen U is het Koninkrijk. U heeft geen deelgenoot.” Alle lof zij U voor het geven van de energie, de kracht en de middelen. U heeft mij voorzien van het geld dat nodig is om mijn Hajj-uitgaven te dekken en het onderhoud van mijn familie tijdens mijn afwezigheid. Alle lof zij U voor het begunstigen van mij met al deze zegeningen die ik nooit volledig kan terugbetalen, hoe eindeloos ik ook dank zeg.

We moeten zorgvuldig letten op de nauwkeurigheid van de uitdrukking in de Hajj-roep, waarin de pelgrim zegt: “Hier ben ik tot Uw dienst, O Allah, hier ben ik. Alleen U is Alle Lof en Alle Zegen, en alleen U is het Koninkrijk. U heeft geen deelgenoot.” De context zou hebben aangegeven dat we zouden zeggen: “Alleen U is Alle Zegen en Alle Lof”, want lof wordt meestal uitgesproken voor een gegeven zegen. Maar hier komt de lof vóór de zegen. Waarom? Omdat je dankbaarheid wordt uitgedrukt voor een zegen die al is gegeven, aangezien Allah, alle lof en glorie zij Hem, je heeft begunstigd met al deze zegeningen die je in staat stelden om je Hajj-reis te beginnen. Dus je dankt Allah voor een al verleende zegen en voor de komende zegen, die van het geloof, waardoor je deze verplichte plicht hebt vervuld. Zo worden zegeningen continu gegeven en dankbaarheid voortdurend uitgesproken; we danken Allah voor de zegeningen van het verleden en de toekomst. Inderdaad, hoe eindeloos en onuitputtelijk zijn de Zegeningen van Allah, zoals bevestigd door het nobele Qur’âni verse dat zegt (wat betekent):

{“Wat bij jullie is, zal uitgeput raken, en wat bij Allah is (van goede daden) zal blijven. En degenen die geduldig zijn, zullen wij zeker belonen naar de beste van wat zij deden.”} (An-Nahl, 16:96)

Wanneer de pelgrim de ‘Talbiyah’ reciteert, zegt hij: “Alleen U is Alle Lof en Alle Zegen, en alleen U is het Koninkrijk,” en zolang het Koninkrijk en de Heerschappij alleen aan Allah toebehoren, alle lof en glorie zij Hem, en altijd zullen doen, hoeft de mens niets te vrezen in deze wereld. Allah zegt in de Heilige Hadith:

{“O zoon van Adam! Vrees niet degenen die macht hebben, zolang Mijn Heerschappij en koninkrijk nooit eindigen. Vrees niet de uitputting van middelen, zolang Mijn schatten vol zijn en nooit leeg zullen raken. Ik heb alles voor jou geschapen en jou voor Mijn zin, dus ga verder in Mijn gehoorzaamheid zodat alles zich aan jou zal onderwerpen. Jij hebt plichtsbesef tegenover Mij in wat Ik jou heb opgelegd, en Ik heb jou onderhoud beloofd, maar als je Mij niet gehoorzaamt in wat Ik jou heb opgedragen, zal Ik je onderhoud niet onthouden. Als je tevreden bent met wat Ik voor jou heb bepaald, zal Ik je hart verlichten, maar als je ontevreden bent met wat Ik voor jou heb bepaald, zal Ik door Mijn Macht en Majesteit deze wereld tegen jou aansteken, waarin jij zult rennen als beesten in de wildernis en je zult niets krijgen behalve wat Ik voor jou heb bepaald, en je zult verlaagd worden in Mijn ogen.”}

In de Talbiyah vestigen de woorden “U heeft geen deelgenoot” in het hart van de gelovige het gevoel van opluchting door te weten dat Allah de Enige en Alleen God is. Allah wil ons geruststellen en verlichten dat Hij de Enige God is, zonder een andere partner die Hem kan tegenwerken in Zijn Wil. Deze Eenheid is een grote zegen die we Allah met heel ons hart zouden moeten danken. Zeker, als er een partner met Hem zou zijn, zou de aarde vol zijn van chaos en zouden de behoeften van de mensen verspild worden tussen een god die wil en een andere die ontkent.

© 2024, Stichting Discover Islam | KvK: 56337949 | info@discoverislam.nl